dinsdag 13 maart 2012

Kokosolie

Een paar maanden geleden heb ik kokosolie besteld. Ik weet niet precies waarom ik dacht dat dat een goed idee was, maar na wat onderzoek, leek het me geen slechte investering.

Er zijn verschillende soorten kokosolie te koop. Zo is er een extra virgin versie, maar ook een geurloze en vloeibare variant. Over dat laatste: kokosolie heeft van nature een smeltpunt van rond de 25 graden. Hier in ons koude kikkerlandje is de olie dus eigenlijk meer een 'kokosvet'. Geurloze en vloeibare varianten zijn bewerkt waardoor veel van de waardevolle eigenschappen verloren gaan. De extra virgin olie is dus aan te raden. Wees niet te bang voor de geur! Sowieso is het absoluut geen sterke geur, je moet er echt met je neus boven hangen om 't te ruiken. Het ruikt heel lichtjes naar een ongezoete kokosmacroon... if that makes sense :-) En na het scrubben met kokosolie (zie verderop) ruikt je huid 'schoon' en 'zeperig'.
Verder vind je ook biologische en niet-biologische olie, met als grote verschil dat bij de teelt van biologische kokosnoten geen bestrijdingsmiddelen gebruik worden, die dus ook niet in het eindproduct belanden. Wel zo'n fijn idee.


Online vind je veel informatie over hoe gezond kokosolie is. Zo zou het je cholesterol verlagen, hongergevoel verminderen, stofwisseling versnellen, enz. Ik ben geen arts of wetenschapper en kan daarom niet goed beoordelen wat waar en niet waar is. Lees gewoon goed, kijk waar de informatie vandaan komt (een verkoper is bijvoorbeeld misschien niet geheel objectief) en oordeel zelf... 


Ik gebruik mijn kokosolie voornamelijk voor uitwendig gebruik en kan zeggen dat ik er erg te vrede over ben!
Ik vind het opvallen hoe goed kokosolie in je huid trekt. Natuurlijk moet je het spaarzaam gebruiken, maar het maakt je huid soepel en niet vettig. Dit zou komen door de kleine moleculen die makkelijker tot je huid doordringen. 
Kokosolie bevat o.a. laurinezuur en caprylzuur. Deze zuren werken bacteriedodend en virusdodend. Je kunt je voorstellen dat dit een positieve eigenschap is bij gebruik op je (hoofd)huid.
De olie is in mijn beleving ook ideaal voor de 'oil cleansing methode', hierbij reinig je je gezicht dagelijks met olie i.p.v. bijvoorbeeld een facewash. Erg fijn voor een gevoelige huid, je weet immers precies wat je op je gezicht smeert (http://www.theoilcleansingmethod.com/). Ik merk dat deze methode i.c.m. kokosolie ook dode huidcellen goed verwijdert en scrubben overbodig maakt.


Andere positieve effecten die kokosolie zou hebben zijn, maar die ik niet zelf heb getest: ouderdomsvlekken verminderen, kalmerende werking bij wondjes, verminderd littekens en helpt bij psoriasis en eczeem. Verder werkt het ontzettend goed als puur natuur massageolie, glijmiddel, handcrème, lippenbalsem enz.


Dan nog een aantal tips:
  • Maak een bodyscrub. Vul een potje met kokosolie door het bijvoorbeeld in een je oven te laten smelten op 50 graden (of wacht op een hittegolf  ;-) )Voeg er zout aan toe tot er evenveel zout in zit als olie. Gebruik deze scrub onder de douche als je huid al een beetje warmer is geworden. Spoel goed na met warm water en was de olie er naderhand niet af met zeep!
  • Doe een scheutje gesmolten olie door een smoothie! Erg lekker en gezond!
  • Kokosolie is fantastisch voor mijn stugge dikke haar. Ik gebruik het daarom vaak als masker 's avonds voor het slapen gaan. Hiervoor smelt ik kokosolie in m'n handpalmen, masseer het in in m'n haar een hoofdhuid, sla er een handdoek omheen en was het de volgende ochtend. Omdat kokosolie bij kamertemperatuur hard is, is het niet aan te raden om 't te gebruiken als leave-in-conditioner. In tegenstelling tot een druppeltje vloeibare olie in je haarpunten, maakt extra virgin kokosolie je haar juist dof.
  • Door de veelzijdigheid van deze olie is het handig om meerdere kleine en grote potjes te vullen met olie om overal in huis te bewaren. Zo heb ik een potje naast de wastafel staan, omdat ik een hekel heb aan dat droge handen gevoel na het handen wassen. Er staat een potje naast m'n bed voor massages en er zit een potje in m'n tas voor m'n lippen. Let hierbij wel op dat de olie in je broekzak vloeibaar wordt!
     
Ik heb mijn kokosolie besteld bij Vitatheek.nl Daar was ik destijds het goedkoopste uit en kreeg ik een kwantumkorting, omdat ik gelijk voor mijn hele familie bestelde. :-) Maar het is in overvloed te koop. Wil je het liever in een winkel kopen, kijk dan eens bij De Tuinen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten